Παρασκευή, 6 Νοεμβρίου 2009

Εσύ...τι blogger είσαι?

Φίλοι/ες,

συνεχίζω τη μελέτη μου και συνεχίζω να βρίσκω ενδιαφέροντα πραγματάκια που νομίζω μας αφορούν όλους. Ειδικότερα για εμάς τους/τις bloggers, βρήκα τα εξής ενδιαφέροντα (που θα μας βάλουν σε προβληματισμό για την ταυτότητά μας ως τέτοιους/ες):

Σύμφωνα με τον Schaap (2004), τα blogs χωρίζονται με βάση το περιεχόμενό τους σε 3 κατηγορίες: τα linklogs, lifelogs και photologs.

Η πρώτη κατηγορία, τα Linklogs, ή αλλιώς Filterblogs, είναι ιστορικά τα πρώτα μπλογκς που δημιουργήθηκαν και δημοσιοποιούν σημαντικές ειδήσεις: κάτι σαν ηλεκτρονικές εφημερίδες. Ο συγγραφέας ή οι συγγραφείς (γιατί πολλές φορές είναι ομάδα) αποτελούν σημαντικό στοιχείο του blog για τους/τις αναγνώστες/τριες και έχουν επίσημο και τυπικό τρόπο γραφής. Η σχέση με τον αναγνώστη δεν είναι πολύ στενή. Βεβαίως, αυτού του είδους τα μπλογκς χαρακτηρίζονται ως «ανδρικός» χώρος, καθώς οι περισσότεροι συγγραφείς είναι λευκοί άνδρες με υψηλή συνήθως μόρφωση.

Η δεύτερη κατηγορία, τα Lifelogs, είναι τα μπλογκς που δημοσιοποιούν προσωπικές ιστορίες και πληροφορίες:κάτι σαν ηλεκτρονικά ημερολόγια, ή ηλεκτρονικές σαπουνόπερες. Συνήθως ανήκουν σε ένα/μια συγγραφέα και η σχέση με τον αναγνώστη είναι στενή, καθώς υπάρχει μια συνεχής αλληλεπίδραση μέσω των σχολίων και των emails. Όπως φαντάζομαι υποψιάζεστε, αποτελεί το «γυναικείο» χώρο στο διαδίκτυο, καθώς στατιστικά φαίνεται γυναίκες και έφηβοι κυρίως να κατέχουν τέτοιου είδους μπλογκς.

Η τρίτη κατηγορία είναι τα photoblogs, που δημοσιοποιούν αποκλειστικά φωτογραφίες: κάτι σαν ηλεκτρονικά φωτογραφικά άλμπουμ. Εδώ, δε δημοσιοποιούνται προσωπικές πληροφορίες, αλλά μόνο φωτογραφίες από καλλιτέχνες που θέλουν να προωθήσουν τη δουλειά τους.

Πολλές έρευνες ασχολήθηκαν με την ταυτότητα φύλου και πώς αυτή παρουσιάζεται μέσα στα blogs. Οι Van Doorn et al κατέληξαν ότι η ενασχόληση με τα μπλογκς αποτελεί μια σημαντική δραστηριότητα εξίσου και για τα δύο φύλα και οι ταυτότητες φύλου εμπλουτίζονται με νέα στοιχεία: οι γυναίκες παρουσιάζουν τη δημόσια εικόνα τους πιο έντονα, με σχολιασμούς γεγονότων και παρουσιάσεις "ανδρικών"καθηκόντων τους, ενώ οι άνδρες στα προσωπικά μπλογκς έχουν βρει ένα χώρο έκφρασης, όχι μόνο των γνώσεών τους αλλά και των συναισθημάτων τους σε σχέση με την καθημερινότητά τους.

Στα μπλογκς τέλος, οι χρήστες/τριες προβάλλουν τον «πραγματικό» τους εαυτό, και δεν κατασκευάζουν άλλες ταυτότητες άσχετες με αυτές της πραγματικότητας. Η αυθεντική παρουσίαση του εαυτού άλλωστε αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό για την επιτυχία του/της blogger. Σύμφωνα με τον Biz Stone, ο/η επιτυχημένος/η blogger «αν θέλει να διατηρήσει μια ποιότητα, θα πρέπει να παίρνει υπόψιν του τον πυρήνα των αναγνωστών του/της. Αυτός ο πυρήνας θα κρατά το blog σας σε ένα επίπεδο. Επίσης, βοηθά να κρατάτε τη «φωνή» σας αυθεντική...Το να έχεις στο μυαλό σου συνέχεια τους/τις αναγνώστες/τριες σου, θα σε βοηθήσει να έχεις ένα σταθερό στυλ. Έτσι, η Blog persona σου θα μένει στη μνήμη του αναγνώστη και θα επισκέπτεται το blog ξανά και ξανά.. Είναι καλύτερο να γράφεις ως αληθινός άνθρωπος για αληθινά πράγματα».

Τώρα μεταξύ μας εμένα αυτή η κατηγοριοποίηση με μπέρδεψε, καθώς τα περισσότερα μπλογκς που διαβάζω, όπως επίσης και το δικό μας, δεν τα θεωρώ ούτε αμιγώς «δημοσιογραφικά», ούτε αμιγώς «προσωπικά»....

Ανάμεσα στις υπόλοιπες κρίσεις ταυτότητας που μας επέβαλε ο νέος τρόπος ζωής, προστέθηκε ακόμη μια: η κρίση ταυτότητας του/της blogger. Σαν να μην έφταναν οι κρίσεις ταυτότητας σε σχέση με το φύλο, με το επάγγελμα, με την κοινωνική τάξη,με την οικογενειακή κατάσταση, με το εισόδημα, με τις πολιτικές αντιλήψεις, με τις θρησκευτικές αντιλήψεις, με τις σεξουαλικές προτιμήσεις, με... με...με...

Εσύ λοιπόν, τι blogger είσαι???

(Τα στοιχεία πάρθηκαν από

  1. Writing from Experience: Presentations of Gender Identity on Weblogs, Niels van Doorn, Liesbet van Zoonen & Sally Wyatt, European Journal of Women’s Studies, 2007, 14 : 143
  2. Desperately Seeking Sameness. The processes and pleasures of identification in women’s diary blog reading, Lena Karlsson, Feminist Media Studies, 7:2, 137-153).

11 σχόλια:

ELENI είπε...

ΕΓΩ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑ ΝΑ ΠΩ ΠΩΣ ΑΝΗΚΩ ΣΤΗΝ 2 ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ , ΜΕ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ 3 ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ....ΕΝΝΟΩ ΤΗΣ ΦΩΤΟ. ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΤΟ ΜΠΛΟΓΚ ΕΧΕΙ ΜΠΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΛΑ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΜΟΥ ΕΔΩ ΚΑΙ 1 ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΣΧΕΔΟΝ ΕΜΜΟΝΗ ΘΑ ΕΛΕΓΑ.ΕΧΩ ΜΙΑ ΚΟΛΛΗΤΗ Η ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΓΙ ΑΥΤΟ......ΤΗΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ, ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΩ ΠΟΛΥ!!!!

beelovers είπε...

εγω φιλεναδες ανήκω στην 4η κατηγορία beeblogs. Μέσα απο αυτά έμαθα πολλα πράγματα για το οποία η είχα διαφορετική γνώση η την είχα λανθασμένη . Καλησπέρα

evi είπε...

το δικό μας είναι λίγο απ΄όλα νομίζω και συνδυάζει όλες τις κατηγορίες με επρισσότερα στοιχεία από τη δεύτερη.

αντε εσύ διάβαζε να μας διαφωτίζεις.

ΦΑΙΔΩΝ ΘΕΟΦΙΛΟΥ είπε...

Οι αμερικανικές στατιστικές που αφορούν σε ένα συγκεκριμένο λαό, δε νομίζω ότι μπορούν να φορεθούν ακριβώς και στα δικά μας μέτρα...
Πάντως το πιο ωραίο είναι να είσαι αταξινόμητος.
Να είστε καλά

η ψυχασθενής είπε...

εγω σιγουρα ifeblogger!!

η ψυχασθενής είπε...

lifeblogger ....εφαγα γραμματα

Αγνή είπε...

Αυτό είναι και το ωραίο Ελένη, να μπορείς να συνδυάσεις διάφορα για ένα ωραίο αποτέλεσμα. Όσο για την κολλητή...μάλλον ζημιά σου έκανε!!

Αγνή είπε...

Χαχα Βασίλη,
θα απαντήσω ως πρέπει: μπιζζζζζζ!!!

Αγνή είπε...

Εύη,
τα παράτησα για τρεις μέρες...τριγυρνώ συνεχώς!!!Ελπίζω να καλύπτεις το κενό...

Αγνή είπε...

Όπως τα λες Φαίδωνα, το να είσαι αταξινόμητος είναι το καλύτερο...

Το ένα άρθρο είναι από Ολλανδέζα ερευνήτρια..αλλά όπως λες: άντε να ενταχθεί η πραγματικότητα της Ολλανδίας (κατά τη γνώμη μου, από τις πιο προοδευτικές νοοτροπίες της Ευρώπης) με την πραγματικότητα της Ελλάδας (που ακόμη οι περισσότερο/ες απέχουν από την τεχνολογία και έχουν μείνει στο φόβο...)

Αγνή είπε...

Κι εγώ Ξανθούλα για lifeblogger σε κόβω!!

Αναγνώστες

Συνεργάτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου